Veel klachten over sociale dienst Spijkenisse


spijkenisseSteeds meer Spijkenissers beklagen zich over de wijze waarop ze worden behandeld door de sociale diensten in hun gemeente. Ze voelen zich weggezet als ‘’klein kind’’ of ‘’crimineel’’, blijkt uit het jaarverslag van gemeentelijk ombudsman Anne Mieke Zwaneveld.

Het aantal klachten over de afdelingen Inkomen en Werk is in 2013 meer dan verdubbeld. Dat komt volgens de ombudsman doordat het aantal mensen in de bijstand is toegenomen.

Zwaneveld ontving tientallen klachten. ”Mensen voelen zich kwetsbaar. Door het verlies van eigen inkomsten heeft het zelfvertrouwen van de klagers vaak al een flinke deuk opgelopen”, liet de ombudsman weten.

De ombudsman besloot één klacht niet door te geven aan de gemeente. De indiener was bang voor represailles van gemeentezijde, schrijft ze in haar jaarverslag. Volgens een van de klagers wekt de gemeente de indruk rancuneus te zijn.

Firewall
Spijkenisse wordt door de ombudsman hard op de vingers getikt. Niet alleen burgers, maar ook Zwaneveld zelf heeft soms moeite een reactie te krijgen van de gemeente. Soms komen e-mails niet eens door de firewall van de gemeentelijke internetverbinding, schrijft ze.

Ook de gemeente Rotterdam kreeg deze maand kritiek van de ombudsman. De sociale dienst zou slecht bereikbaar zijn en de termijn voor het aanvragen van uitkeringen wordt in één of op de vijf gevallen overschreden.

Meer informatie op RTV Rijnmond

 

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *